Isteri yang Koma hamil, Suaminya Berkeras Melahirkan Sang Anak, Siapa Sangka Masa Kelahiran, Sang isteri Tiba-tiba .. Doktor Terlopong!

Loading...

TIPS KESIHATAN

loading...

Kongsikan Artikel Ini!!

Randy dan isterinya sudah lama mahukan seorang anak, mereka sudah berkahwin 3 tahun, namun kerana kerja, kedua-duanya harus tinggal di dua bandar berbeza sehingga mempunyai anak jadi kesulitan tersendiri.Baru-baru ini, penugasan Randy di luar bandar sudah selesai sehingga ia dapat kembali ke rumahnya, siapa sangka baru pulang ke rumah beberapa hari saja, isterinya mengalami kemalangan kereta dan terus koma. Hal ini tentu membuat Randy sangat terpukul.

Loading...

TIPS KESIHATAN

Randy yang selama ini selalu sibuk bekerja, merasa sangat bersalah, dia ingin menemani isterinya, namun ternyata ini yang terjadi tepat di mana dia menyelesaikan dinas kerjanya.

Suatu hari waktu isterinya menjalani pemeriksaan harian, doktor merasa ada yang aneh, ternyata baru diketahui kalau isterinya hamil!

Masa Randy tahu isterinya hamil, dia merasa sangat terkejut sekaligus gembira, namun kerana isterinya sedang koma dan memerlukan penanganan serius, doktor takut akan memberi kesan kepada janinnya dan mencadangkan untuk menggugurkan kandungannya. Tapi Randy tahu dirinya dan sang isteri selama ini sangat mengharapkan kehadiran buah hati mereka, ia ingin mempertahankannya sekuat tenaga.

Setelah kandungannya berusia 5 bulan, janin dalam kandungan isterinya ternyata sudah mula bertindak balas, akhirnya mereka sekeluarga memutuskan untuk mengekalkan bayi ini dan melahirkannya. Walaupun sangat sukar, ibunya yang koma membuat sang bayi dalam kandungan sedikit banyak juga terjejas.

Di hari operasi kelahiran, selepas operasi selesai dan sang bayi berjaya dilahirkan, isteri yang koma itu tiba-tiba memegang baju sang doktor dan membuat doktor terkejut setengah mati. Sang isteri tersedar dan berusaha untuk bersuara walau sangat amat lemah. Ini menjadi detik-detik keajaiban bagi keluarga mereka, bukan hanya berjaya melahirkan bayi yang sihat, ternyata kerana hal ini, sang istri pun juga mengalami kemajuan pesat dalam sakitnya!

Siapa yang menyangka ternyata setelah melahirkan, isterinya mempunyai respon yang begitu ajaib yah! Pastinya dia juga sangat menantikan kehadiran anaknya ya sampai dia bersemangat untuk bisa sembuh seperti itu! Sungguh mengharukan …

Pengetahuan Am : KOMA

Gangguan kesedaran merupakan suatu keadaan di mana seseorang tidak dapat mengenali persekitarannya dan tidak mampu memberikan maklum balas yang cukup terhadap rangsangan (penglihatan, suara, sensasi). Terdapat beberapa tahap gangguan kesedaran, di mana koma merupakan tahap kesedaran yang paling rendah. Pada koma terdapat keadaan penurunan kesedaran yang sangat dalam, tidak ada gerakan spontan, dan tidak ada respon terhadap kesakitan.

Keadaan tidak sedar dan koma ini merupakan masalah umum dalam perubatan. Keadaan ini mendominasi unit gawat darurat pada pelbagai perkhidmatan rumah sakit. Tidak sedarkan diri dan kehilangan kesedaran ini mempunyai gejala dan penjelasan yang berbeza, walaupun boleh disebabkan oleh pelbagai penyakit.

Gangguan kesedaran dapat dibagi menjadi: gangguan pada bahagian otak yang membuat diri tetap terjaga (fungsi terjaga), gangguan pada bahagian otak yang mengatur isi kesedaran, atau gangguan pada kedua-dua perkara di atas. Tingkah laku yang berkaitan dengan bahagian-bahagian otak yang membuat diri tetap terjaga seperti: keupayaan untuk bangun dari tidur, membuka mata, dan sebagainya. Bahagian dari batang otak yang mengatur hal ini adalah sebuah struktur yang disebut sebagai formasio retikularis ( reticular activating system = RAS).

Sedangkan tingkah laku yang berkaitan dengan bahagian-bahagian otak yang mengatur isi kesedaran seperti: keupayaan untuk sedar diri, berbahasa, integrasi ruang dan waktu, emosi, mendedahkan sebab-sebab, dan hal-hal lain yang membuat kita sebagai manusia yang utuh. Bahagian dari otak yang mengatur hal ini adalah sebuah struktur yang disebut sebagai korteks serebral .

Akan tetapi, kesedaran timbul kerana terdapat tetapan antara korteks serebri dan batang otak yang dalam keadaan normal bekerja secara selari. Korteks serebri sendiri menetapkan tinggi rendahnya kesedaran, sedangkan batang otak merupakan on dan off nya kesedaran. Sebagai penghubung kedua-dua komponen diatas terdapat serabut yang disebut sebagai diffuse projecting fiber sebagai pengantar.Berdasarkan hal-hal diatas, gangguan kesedaran harus melibatkan proses yang memberi kesan kepada formasio retikularis , diffuse projecting fiber dan korteks serebri, atau kedua-duanya secara serentak.

Koma merupakan kegagalan dari kedua-dua komponen diatas (fungsi terjaga dan isi kesedaran). Hal ini perlu dibezakan dari demensia yang merupakan keadaan di mana terdapat gangguan pada isi kesedaran, tetapi kemampuan seseorang untuk tetap terjaga masih ada. Delirium merupakan keadaan di mana terdapat gangguan pada kemampuan seseorang untuk tetap terjaga. Akan tetapi, kadang disertai dengan gangguan pada isi kesedaran. Gangguan kejiwaan kadangkala juga boleh mempunyai gejala seperti halusinasi atau khayalan

Kongsikan Artikel Ini!!